Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 seperationsangst hest
Forfatter: 
Dato:  30-10-2012 18:03

Hej alle!

Jeg er efterhånden ved at miste troen på, at min hest kan lære at stå alene i sin egen boks, når ponyen forlader sin boks.

 

Det handler om en vallak på 12 år, der uden tvivl er afhængig af vores lille hoppe. Han går ikke fra den ene ende af folden, uden hun er med og forlader gerne høet på folden, hvis hun bestemmer sig for at det er tid til græs i enden af folden. Alt i alt er han en hest, der elsker ponyen Svala. Der bor og går kun de to.

 

Problemet opstår dog inde i stalden, hvor han bliver stresset, hvis jeg trækker ponyen ud fra sin boks. Han farer forvirret rundt, slår med hovedet og banker med forbenene på lågen. Til trods for at han har masser af hø og mad i kryppen.

Jeg har øvet den sidste ugestid, men synes ikke vi rykker spor.
Jeg har gerne taget hende ud af boksen, stillede hende så han stadig kan se hende. Når hun har spist et æble, er hun røget tilbage til boksen, så det er ganske få min. hun er ude. Jeg forsøger at fange det mindste øjeblik, hvor han ikke skaber sig og sætte hende tilbage i boksen, men det er dælme svært, når han farer sådan rundt konstant.

 

Til gengæld er der ingen problemer, hvis jeg tager ham ud fra folden for at ride og stiller ham så han ikke kan se hende. Det er han ligeglad med, måske fordi der er fokus på ham?

 

Samtidig har jeg overvejet om problemet stadig vil være der, hvis jeg en dag flytter stald og væk fra ponyen. Kan det tænkes, at det i virkeligheden er hende, der "er grunden"?

 

Jeg håber at I kan komme med lidt opmuntering, et fif eller flere og ja. Skal jeg bare klø på?

Er der andre der har haft en lignende hest, hvor det er lykkedes?

 

Go aften til jer og på forhånd tak for hjælp.



Stine Kjær

Med hesten Mack Aunsbjerg

0
0
Svar på denne tråd
 
 En uge - kun kort tid
Forfatter: 
Dato:  31-10-2012 07:58

De fleste heste med separationsangst har haft det i årevis, måske siden føltiden. Derfor skal du regne med, at det meget længere tid at afhjælpe.

 

Jeg tror ikke, problemet er ponyen, men jeg tror problemet er, at de kun er 2 heste på stedet. Heste skiftes til at holde vagt efter farer og når de kun er 2, så skal hver af dem holde vagt 12 timer i døgnet. Det udmatter og stresser, at hesten skal være i alarmberedskab så mange timer i døgnet. Altså kan det være, at flere heste på stedet vil gøre en forskel.

 

MEN da han HAR udviklet separationsangst, så skal det også trænes. Det er bedst at starte med, at HAN kommer væk fra ponyen, ikke omvendt. Kan han nemt tages væk fra ponyen?

 

Hvis ikke, så skal du starte der. Du skal starte der, hvor du ser en lille, men ikke markant reaktion. Altså træk ham ud af boksen og se, hvornår reaktionen kommer. Dér vender du om, går tilbage til den anden og det gentager du, indtil han er ligeglad med det. Derefter kan du gå lidt længere væk, og tilbage igen. Hvis det skal virke, skal du blive ved, indtil han ikke længere reagerer.

 

Ligeledes, når du skal have ponyen væk fra ham. Gå væk med den, til han BEGYNDER at reagere og så kommer den tilbage igen. Det der gør en forskel, er de mange gentagelser. Og det svære er at holde ved. Men det betaler sig lige pludselig.

 

Mange ville nok anbefale dig, at hestene først må komme sammen igen, når han falder til ro - men det vil forøge hans angst og risikoen for, at han lærer sig farlige ting i sine bestræbelser på at komme sammen med den anden hest igen. Når en hest har separationsangst, så handler det om hestens aller-vigtigste behov, vigtigere end mad og drikke - nemlig behovet for at være sammen med en flok for at få flokkens beskyttelse. En hest, der er isoleret af flokken, har et par min. tilbage at leve i, hvis den jagtes af et rovdyr. Og det er dét, din vallak tror, der vil ske, når han er alene.

 

Derfor siger det sig selv, at separationsangst kan medføre meget voldsomme reaktioner fra hesten. En hest med alvorlig separationsangst vil bogstavelig talt gøre hvad som helst for at komme tilbage til flokken. Og det skal behandles i tide, ellers bliver det værre......



Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider